NATIONAL CANCER CONTROL PROGRAMME
NOP online
ISSN 1802-887X
CANCON
 

Zplodiny z dieselových motorů vyvolávají rakovinu

Mezinárodní agentura pro výzkum rakoviny (International Agency for Research on Cancer, IARC), která je součástí Světové zdravotnické organizace (World Health Organization, WHO) po týdenním zasedání odborníků z mnoha zemí přeřadila zplodiny z dieselových motorů do skupiny látek karcinogenních pro člověka (Skupina 1). V posledním desetiletí se totiž nashromáždilo dostatečné množství důkazů o tom, že častý kontakt s výfukovými plyny z dieselových motorů souvisí se zvýšeným rizikem vzniku rakoviny plic.


V roce 1988 IARC zařadila zplodiny z dieselových motorů mezi látky „pravděpodobně karcinogenní pro člověka“ (Skupina 2A). Poradní skupina (Advisory Group), která přezkoumává závěry a doporučuje budoucí priority programu označovaného jako IARC Monographs, již od roku 1998 poukazovala na to, že karcinogenita těchto zplodin by se s vysokou prioritou měla přehodnotit.

Podezření na rakovinotvorný potenciál zplodin z dieselových motorů v posledních několika letech stále sílilo; nasvědčovaly tomu zejména závěry epidemiologických studií uskutečněných u pracovníků vystavených zplodinám v různých prostředích. Na problematiku letos znovu upozornily výsledky studie, které v březnu 2012 uveřejnil americký Národní onkologický ústav (National Cancer Institute, NCI) ve spolupráci s americkou federální agenturou National Institute for Occupational Safety and Health (NIOSH), a podle nichž exponovaným skupinám pracovníků hrozilo zvýšené riziko úmrtí na rakovinu plic [1, 2].

Pracovní skupina (Working Group) IARC důkladně přezkoumala stávající vědecké důkazy a dospěla k závěru, že jejich množství je dostatečné na to, aby zplodiny z dieselových motorů byly přeřazeny do skupiny látek „karcinogenních pro člověka“ (Skupina 1). Pracovní skupina dále konstatovala, že zplodiny z dieselových motorů způsobují rakovinu plic (dostatečné množství důkazů) a poukázala také na souvislost se zvýšeným rizikem vzniku rakoviny močového měchýře (omezené množství důkazů).

Na základě předložených důkazů Pracovní skupina usoudila, že zplodiny z benzínových motorů jsou „potenciálně karcinogenní pro člověka“ (Skupina 2B). Tento závěr se nijak neliší od předchozího hodnocení, které se uskutečnilo v roce 1989.

Klasifikace karcinogenity látek
podle IARC

Skupina 1: karcinogenní pro člověka
Skupina 2A: pravděpodobně karcinogenní pro člověka
Skupina 2B: potenciálně karcinogenní pro člověka
Skupina 3: neklasifikovatelné co se týče karcinogenity pro člověka
Skupina 4: pravděpodobně nekarcinogenní pro člověka

Bližší informace na webu IARC (v angličtině)

Zplodinám z dieselových motorů je v každodenním životě vystaveno velké množství lidí, ať už kvůli svém zaměstnání nebo kvůli znečištěnému vzduchu ve městech. Lidé jsou přitom exponováni nejen zplodinám z motorových vozidel, ale také z jiných dieselových motorů, což mohou být jiné formy přepravy (například vlaky a lodě na dieselový pohon) nebo dieselagregáty.

Nezávislé hodnocení vědeckých důkazů, které vzešlo z činnosti Pracovní skupiny IARC, umožňuje vládám jednotlivých zemí a dalším vysoce postaveným osobám s rozhodovacími pravomocemi, aby znovu zvážily a přehodnotily environmentální standardy pro emise zplodin z dieselových motorů a navázaly spolupráci s výrobci motorů a paliv, která by se svém důsledku vedla k dalšímu snížení emisí.

Úsilí o zlepšování životního prostředí během posledních dvou desetiletí vedlo v Severní Americe, v Evropě i jinde k prosazení přísných pravidel a emisních standardů, které musí splňovat jak dieselové, tak benzínové motory. Přijaté standardy a vyvíjené technologie se přitom vzájemně silně ovlivňují: nové standardy pohánějí vývoj nových technologií a naopak nové technologie umožnují, aby výrobci splňovali čím dál přísnější standardy. Konkrétně u dieselových motorů přísnější standardy vyžadovaly změny ve složení paliva (zejména významný pokles obsahu síry), dále pak změny v designu motoru, aby spaloval dieselové palivo účinněji, a v neposlední řadě i snížení emisí.

Přestože tyto změny vedou ke snížení emisí pevných částic i chemikálií, zatím není zcela jasné, jaké kvantitativní a kvalitativní změny ve složení výfukových plynů se skutečně mohou pozitivně odrazit na zdraví lidí; ke zodpovězení této otázky bude zapotřebí dalšího výzkumu. Navíc bude trvat řadu let, než budou nahrazena všechna paliva i vozidla, která nesplňují přísnější standardy – zvláště pak v méně rozvinutých zemích, kde nejsou regulační opatření tolik přísná. Kromě toho v mnoha rozvojových zemích regulační standardy ani neexistují, a údaje o výskytu zplodin dieselových motorů a jejich dopadu na zdraví lidí jsou jen velmi omezené.

IARC

Mezinárodní agentura pro výzkum rakoviny (IARC) je součástí Světové zdravotnické organizace (WHO). Jejím posláním je koordinovat a uskutečňovat výzkum příčin rakoviny u člověka, mechanismy karcinogeneze, a rozvíjet vědecké strategie pro boj s rakovinou. IARC se zabývá epidemiologickými i laboratorními výzkumy a šíří vědecké informace prostřednictvím publikací, setkání, kurzů a vědeckých pobytů.

Dr. Christopher Portier, předseda Pracovní skupiny IARC, konstatoval: „Vědecké důkazy jsou zcela přesvědčivé a závěr Pracovní skupiny je jednoznačný: zplodiny z dieselových motorů vyvolávají u člověka rakovinu plic. Na zdraví člověka se negativně podepisují i pevné částečky ze zplodin dieselových motorů, proto by se měly vlády po celém světě zasazovat o postupné snižování expozice obyvatelstva této směsi chemikálií.“

Dr. Kurt Straif, vedoucí programu IARC Monographs, uvedl: „Tento závěr byl zformulován na základě studií, které byly provedeny mezi pracovníky silně exponovanými zplodinám dieselových motorů. Ze zkušenosti s ostatními karcinogeny, jako je například radon, jsme se však již dříve poučili, že počáteční studie, které poukazují na zvýšené riziko u silně exponovaných pracovníků, jsou později následovány podobnými závěry ze studií prováděných na obecné populaci. Proto by se opatření vedoucí ke snížení expozice zplodinám z dieselových motorů neměla omezovat pouze na některé profese, ale na celou populaci.“

Dr. Christopher Wild, ředitel IARC, prohlásil: „Posláním IARC je zajišťovat vědecké důkazy a poskytovat je regulačním orgánům na národní i mezinárodní úrovni; dnešní závěr vyslal jasný signál, že je zapotřebí vyvinout koordinované úsilí o ochranu veřejného zdraví. Tato výzva platí celosvětově: je potřeba ochránit i nejvíce zranitelné skupiny obyvatelstva v rozvojových zemích, kde by za normálních okolností trvalo zavedení nových technologií a ochranných opatření dlouhá léta.“

Závěry hodnocení budou publikovány v nejbližším čísle odborného časopisu The Lancet Oncology [3].

Reference

  1. Silverman, D. T., Samanic, C. M., et al. (2012). The diesel exhaust in miners study: a nested case–control study of lung cancer and diesel exhaust Journal of the National Cancer Institute DOI: 10.1093/jnci/djs034
  2. Attfield, M. D., Schleiff, P. L. et al. (2012). The diesel exhaust in miners study: a cohort mortality study with emphasis on lung cancer Journal of the National Cancer Institute DOI: 10.1093/jnci/djs035
  3. Benbrahim-Tallaa, L., Baan, R. A. et al. (2012). Carcinogenicity of diesel-engine and gasoline-engine exhausts and some nitroarenes The Lancet Oncology DOI: 10.1016/S1470-2045(12)70280-2

Přečtěte si také

Klíčová slova: zplodiny z dieselových motorů, rakovinotvornost, karcinogenita, rakovina plic

12. 6. 2012 Tisková zpráva Mezinárodní agentury pro výzkum rakoviny (IARC)


Zpět